Κυριακή 23 Σεπτεμβρίου 2018

ΚΑΤΑΡΓΟΥΝ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΑΜΥΝΑ – ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΘΗΤΙΚΟΤΗΤΑ




    Όπως είναι γνωστό λόγω της υπερπροβολής που έλαβε η είδηση, την Παρασκευή ένας τοξικομανής, οροθετικός «ακτιβιστής» ομοφυλόφιλος, αποπειράθηκε να ληστέψει ένα κοσμηματοπωλείο στην Ομόνοια και τελικά πέθανε. Αμέσως ανέβηκαν σε ειδησεογραφικές ιστοσελίδες βίντεο, που έδειχναν μέρος του επεισοδίου. Προς κατάπληξη των περισσοτέρων από την αρχή υπήρξε μομφή κατά του κοσμηματοπώλη και αγνώστου τρίτου ότι προκάλεσαν τον θάνατο του επίδοξου ληστή, μάλιστα αμέσως και κατά εκφοβιστικό τρόπο κυκλοφόρησε η είδηση ότι ο ιδιοκτήτης διώκεται για κακούργημα, επειδή τον χτύπησε τόσο, με συνέπεια να τον σκοτώσει.


    Μετά, έγινε γνωστό ότι ο νεκρός ήταν γνωστός «ακτιβιστής» ομοφυλόφιλος, ο Ζακ ή Τζάκι Ο, παρούσα, όπως ο ίδιος δήλωνε, στους «αγώνες» των ομοφυλοφίλων –κάτι που εξηγεί ίσως την παραπάνω στάση που κράτησαν από την αρχή τα ΜΜΕ– και άρχισαν τα κλάματα, οι φόροι τιμής στον νεκρό και οι λεκτικές επιθέσεις κατά του κοσμηματοπώλη, και μάλιστα ενώ δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό τι ακριβώς συνέβη και από τι πέθανε ο ληστής. Από το πρώτο βίντεο που ανέβηκε και που αντιμετωπίστηκε ως απόδειξη της δήθεν άκρατης βιαιότητας του κοσμηματοπώλη, φαίνεται ότι ο τελευταίος είχε βγει για λίγο από το κατάστημά του, και τότε ο ληστής μπήκε μέσα. Εγκλωβίστηκε, επειδή η πόρτα ασφαλείας έκλεισε και προσπάθησε να βγει από τη βιτρίνα, σπάζοντάς την. Ο ιδιοκτήτης, αντικρίζοντας αυτό το θέαμα, έριξε κανα δυο κλωτσιές στη βιτρίνα στο σημείο που βρισκόταν ο ληστής, ο οποίος βγήκε μέσα από τα σπασμένα τζάμια. Όπως μας είπαν, μετά από αυτό πέθανε (εξαιτίας του ότι πέρασε μέσα από σπασμένα τζάμια). Και ο άκαρδος ιδιοκτήτης βρίσκεται κρατούμενος, κατηγορούμενος για κακούργημα.


    Η εξέλιξη αυτή θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελεί σενάριο για τον τρόμο και την αδικία εις βάρος των πολιτών από την αυταρχική εξουσία σε μελλοντικές κοινωνίες, σε κοινωνίες  και εποχές όπου όλοι θα είναι προγραμματισμένοι να μην αντιδρούν παρά μόνο να υπηρετούν και να υπακούουν. Το σοκαριστικό στη σκηνή του βίντεο που μόλις περιγράψαμε είναι το ότι ξαφνικά ένας άνθρωπος, ο ιδιοκτήτης, αναγκάζεται να παρακολουθεί έναν  ληστή μέσα στην επιχείρησή του. Όπως είπαμε, βρισκόταν έξω από το κατάστημα και στο βίντεο φαίνεται να πλησιάζει διστακτικά προς τη βιτρίνα του καταστήματός του, κάνει πίσω αμήχανα, προσπαθεί ξανά να πλησιάσει και στο τέλος ρίχνει κανα δυο κλωτσιές στη βιτρίνα, όχι για να σκοτώσει, ούτε σκότωσε, έτσι, για να κάνει κάτι, για μια ελάχιστη αντίδραση, γιατί δεν μπορούσε να στέκεται αμέτοχος (εξάλλου και ο ληστής προσπαθούσε να σπάσει τη βιτρίνα).


   Όταν η εκπρόσωπος Τύπου του σύριζα προκαταλαμβάνει τη δικαστική κρίση (αφού, εδώ που έχουμε φτάσει πρέπει να υπάρξει δικαστική κρίση επειδή ένας άνθρωπος ψιλοαμύνθηκε) και γράφει για τον Ζακ ή Τζάκι Ο «έφυγες τόσο άδικα και απάνθρωπα», τότε εύλογα αναρωτιέται κανείς αν η Εισαγγελέας που έσπευσε να ασκήσει δίωξη για κακούργημα κατά του ιδιοκτήτη, το έκανε από μόνη της ή τη βοήθησε κανένας.


    Και, ακόμη, αναρωτιέται κανείς: Εκείνο το δικαίωμα της άμυνας καταργήθηκε εντελώς; Τι έπρεπε να κάνει το θύμα της ληστείας; Να παραστήσει ότι κοιμάται, όπως είχε συμβουλεύσει ο Τόσκας;  Η ληστεία μπορεί να αφορά αφαίρεση πράγματος, αλλά είναι σε κάθε περίπτωση απειλητική για τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα του θύματος και ενδεχομένως και άλλων. Ο εγκληματίας που φέρει όπλο, ή οτιδήποτε μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως όπλο, ή που με οποιονδήποτε τρόπο απειλεί προκειμένου να κάμψει την αντίσταση του θύματος και να καταφέρει έτσι να αφαιρέσει κάποιο πράγμα ή να διατηρήσει κάτι που έχει κλέψει, απειλεί τη ζωή του θύματος ή κάποιου άλλου, κάτι που ξεκάθαρα δίνει στο θύμα το δικαίωμα να αμυνθεί. Επίσης, το δικαίωμα του θύματος να σταματήσει τον δράστη, να τον εμποδίσει να διαφύγει, καταργήθηκε και αυτό;


    Είναι προφανές ότι οι κρατούντες μέσα από τα διάφορα φέρέφωνά τους –αρκετά από τα οποία θα «σκότωναν» για να αποκτήσουν ένα χρυσό ρολόι, αλλά καταδικάζουν τον ιδιοκτήτη που προσπάθησε να υπερασπιστεί την περιουσία του– καταργούν εν τοις πράγμασι την άμυνα και επιβάλλουν την παθητικότητα, όχι γιατί τους νοιάζει τόσο πολύ ο Ζακ ή Τζάκι Ο, αλλά γι’ αυτά που πρόκειται να έρθουν… Μπορεί, όμως, η άμυνα να παύει να υφίσταται ως δικαίωμα, αλλά για κάποιους, μακάρι για πολλούς, παραμένει ηθικό καθήκον και ζήτημα τιμής.


Ευρωπαϊκή Αντίσταση